Nebojte se rostlinných bílkovin

300x250x4

Bílkoviny neboli proteiny jsou podstatnou složkou stravy každého bodybuildera. Pokud se o problematiku budování svalů zajímáte, tak jistě budete souhlasit s tím, že bílkoviny jsou v této souvislosti dost možná nejrozebíranější živinou, někdy zaslouženě, někdy ne. Ti informovanější z vás vědí, že spousta lidí bílkoviny přeceňuje a zároveň opomíjí význam ostatních živin a aspektů stravy.

Rostlinné bílkoviny jsou váš přítel

Kapitolou samo o sobě jsou bílkoviny rostlinné. Většina bodybuilderů jim totiž příliš pozornosti nevěnuje nebo je rovnou opomíjí úplně. V poslední době se toto ovšem začíná měnit, rostlinná strava se těší stále větší popularitě. Vědecké poznatky potvrzují důležitost a benefity rostlinných bílkovin a zároveň vyvrací staré mýty, které tvrdí, že rostlinné proteiny nejsou dostatečně komplexní.

Dnes moc dobře víme, že i ze správně naplánované čistě rostlinné stravy lze snadno pokrýt potřebu všech potřebných aminokyselin. Je tak poněkud smutné, když se jim spousta bodybuilderů vyhýbá, protože se tak ochuzují o spoustu zdravotních benefitů a výborných chutí. Luštěniny, ořechy i zelenina totiž mohou výrazně rozšířit rozmanitost vašeho jídelníčku, což jistě ocení vaše zdraví i chuťové buňky.

Není třeba se ládovat jen vejci, masem a syrovátkou

Pro spoustu bodybuilderů je konzumace dostatku vhodné stravy spíše nutné zlo než potěšení. Pokud den co den konzumujete vejce, kuře, hovězí a mléčné proteinové nápoje, tak se vám to zřejmě rychle omrzí. Dost možná si ani neuvědomujete, že naprosto zbytečně opomíjíte rostlinné bílkoviny, které vám dokáží přinést stejné benefity a zároveň mimořádně rozšířit obzory vašeho jídelníčku.

Pokud s nimi nemáte žádnou zkušenost, tak zřejmě budete muset lehce rozšířit své kuchařské umění. To ovšem není nic, co by se nedalo snadno zvládnout. Rozhodně nebudete litovat. Naučte se připravovat pokrmy z luštěnin, tofu, ořechů, semínek, ovoce a zeleniny. Objevíte nový svět a vaše cesta za vysněnou postavou bude mnohem příjemnější a snazší.

Pár tipů na chutnou přípravu

Nejpopulárnější surovinou obsahující spoustu kvalitních rostlinných bílkovin jsou bez pochyby luštěniny. Můžeme si vybrat například hrách, různé fazole, čočku, cizrnu nebo sóju a produkty z ní. Luštěniny jsou ideální příloha. Stačí je správně uvařit, okořenit a případně doplnit různou zeleninou. Z luštěnin lze také velmi snadno udělat plnohodnotný pokrm, který obstojí sám o sobě. Doporučujeme zkusit různé luštěninové omáčky.

Dalším skvělým zdrojem komplexních rostlinných bílkovin jsou ořechy a semínka. Můžete je konzumovat samotné jako praktickou svačinu nebo je můžete použít při přípravě pokrmů. Ořechy a semínka dokážou skvěle obohatit například saláty. Mimořádně užitečnou potravinou jsou však ořechové mouky nebo másla. Lze je například použít k přípravě domácích muffinů nebo müsli tyčinek.

Skvělé jsou z hlediska chuti i výživy. Toto se bude hodit obzvláště těm, kteří mají problém s konzumací dostatku kalorií. Ořechy mají na svůj malý objem obrovské množství kalorií. Jedna müsli tyčinka z ořechového másla vám tak může snadno poskytnout kolem 500 kalorií. A to ji přitom dokážete spořádat bez obtíží během pár minut.

728x90x2

1

Hrudník Ramena Záda

2

Biceps Předloktí Triceps

3

Lýtka Přední stehna Zadní stehna

4

Břicho Trapézy Zadek