Nezapomínejte na koordinaci a vytrvalost

Posilujete a rádi byste věděli, zda jste všestranní, nebo naopak máte v nějakém ohledu ještě rezervy, které je třeba rozvinout? Mnoho z nás se ve svém tréninku zaměřuje zejména na jednu určitou disciplínu. Někdo rozvíjí koordinaci, jiný vytrvalost, další buduje pevnou svalovou hmotu a potom tu jsou tací, kteří se zaměřují na nabývání síly.

300x250x4

Avšak, co si budeme povídat, nejlépe jsou na tom zejména ti, kdo trénují všestranně a v každé z oblastí bodují. O budování pevné svalové hmoty a nabývání síly jsme již psali několikrát, tentokrát se zaměříme zejména na cviky, které vám pomohou zapracovat na zlepšení koordinace a vytrvalosti.

Jak jsi na tom se svou koordinací?

Koordinace a rovnováha, to jsou dvě slova, která označují téměř to stejné. Obojí je dobré mít, protože to jde ruku v ruce i s dalšími disciplínami spojenými s posilováním. K tomu, abyste měli dobré předpoklady pro koordinaci, je důležité být zdravotně v pořádku. Většinou právě kvůli zhoršené rovnováze se dají odhalit některé zdravotní komplikace. Ty bývají spojené se sluchem a očima, ale také s potížemi s centrem rovnováhy v mozku.

To, na jaké úrovni svou koordinaci máte, zjistíte velice snadno. Stačí vám provést několik prověřovacích cviků. Nejzákladnějším a zároveň nejjednodušším cvikem na koordinaci je, když zavřete oči a pokusíte se trefit se ukazováčkem na špičku nosu.

Když se trefíte na první pokus správně, je to neklamný důkaz toho, že jste na dobré cestě. Trošku náročnějším cvikem, který už vaši rovnováhu prověří trošku více, je stoj na jedné noze. Pokud nevydržíte ani chvilku, je tento fakt neklamným znakem toho, že byste měli na své koordinaci zapracovat. Pokud se naopak udržíte dlouho vaše koordinace je naprosto v pořádku.

V případě, že jste s koordinací na štíru, tak vám pomůže například stoj na jedné noze s otevřenýma očima. Soustřeďte se na jeden určitý bod, který je pro vás záchytným. Upřeně na něj hleďte, poskytne vám oporu. Když se budete cítit lépe a zjistíte, že vám tento cvik jde, můžete zkusit třeba chodit po tzv. slackline. Je to podobné, jako byste chodili po provazu, akorát je to mnohem pohodlnější.

Jak zlepšit svou vytrvalost?

Limity své vytrvalosti odhalíte také velice snadno a nemusíte pro to ani nic moc dělat. Stačí, když začnete cvičit a budete si měřit, jak dlouho u jedné sportovní činnosti vydržíte. Čím delší tato doba bude, tím lépe na tom s vytrvalostí jste. Co se týče cviků, je jedno, na jakém z nich se prověříte, ale neměl by to být žádný silový cvik, jako jsou například kliky.

Vytrvalost podpoříte tím, že si například vyběhnete na delší běžeckou trasu a pokusíte se běžet co nejdéle. Nebo si vytyčíte krátkou trasu a každým dnem ji budete prodlužovat, nakonec zjistíte, že se vaše vytrvalost zlepšila a čím déle to budete takto praktikovat, tím lepší budete. Klidně se pak budete moci zúčastňovat různých závodů na dlouhé trati, a to bez toho, aniž byste museli mít strach z toho, že vám cestou dojde dech.

Závěrem

Vytrvalost i koordinaci oceníte také při posilování, protože se vám bude mnohem lépe zdvihat závaží, zvládnete udělat bez potíží více opakování a rozhodně budete mít mnohem větší pravděpodobnost, že při cvičení udržíte balanc a správné držení těla. Nebudete se kroutit, přepadat a podobně.

728x90x2

1

Hrudník Ramena Záda

2

Biceps Předloktí Triceps

3

Lýtka Přední stehna Zadní stehna

4

Břicho Trapézy Zadek