Svaly, které ovládají vaše ruce

1. Svaly, které ovládají vaše ruce - Post

300x250x4

Umíte si představit, kolik rozličných svalů ve svých rukou máte? Kolik funkcí tyto svaly musí plnit? Mnoho z nás si to nedokáže představit a o svalech přemýšlí jen v rámci toho, zda jsou silné, zda vypadají dobře a zda s jejich pomocí získáme pozornost lidí kolem sebe. Málokdo však přemýšlí nad tím, co vše tyto svaly musí zvládnout.

Všichni známe postavičku Pepka námořníka ze stejnojmenné pohádky, který do sebe dostal konzervu špenátu a během chvilky mu naběhly krásné bicepsy. Jsme již dospělí lidé, abychom si dokázali uvědomit, že takto to ve skutečnosti nefunguje a my musíme pro své svaly něco udělat, aby vynikly a správně plnily své funkce.
Pokud budeme mít svaly slabé, nedokážeme zvednout těžší břemena, nebudeme schopni si utáhnout, nebo povolit šroubek, či matici a mohli bychom jmenovat i spoustu dalších činností. To přece nechceme.

Svaly ramene

Tato skupina několika svalů nám pomáhá pohybovat s naším ramenem. Bez nich bychom tímto kloubem nepohnuli. Mohli bychom si jen nechat zdát o tom, že bychom zdvihli ruce nad hlavu, že bychom upažili, nebo třeba předpažili. Tyto svaly plynule navazují na další svalové skupiny. Zepředu se jedná o svaly hrudníku a v zadní části pak o svaly zad.

Tyto svaly jsou vcelku rozsáhlé a můžeme tedy říci, že pokrývají vcelku velkou plochu a ochraňují naše rameno před nežádoucími úrazy a zlomeninami. Svaly ramena se upínají k pažní kosti a pokrývají celé rameno. Nejvýznamnějším svalem této partie je deltový sval, který jako jediný nese podíl na odtahování horní končetiny a zároveň vám udává tvar vašeho ramene. Žádný další sval se na tomto nepodílí.

Svaly paže

Tato svalová partie je tak rozsáhlá, že se dělí do dvou skupin. Do první skupiny jsou zařazeny svaly, které pokrývají přední část paže. Druhá skupina je složena ze svalů pokrývajících zadní část paže. Každá ze skupin má na starosti jinou funkci ruky.

Přední skupina se zejména zasluhuje o to, že můžeme s rukou hýbat v lokti. Svaly zařazené do této skupiny můžeme také souhrnně nazvat jako ohybače lokte a ramene. K největším svalům této skupiny patří dvojhlavý sval pažní, jenž spíše znáte pod latinským názvem jako biceps.

Zadní skupina má naprosto odlišný úkol, protože se zasluhuje o napínaní v předloktí a také pomáhá v natahování lokte a ramene. Nejznámějším a zároveň největším svalem této partie je pak trojhlavý pažní sval. Tento sval všichni známe spíše pod označením triceps.

Svaly předloktí

K tomu, abychom mohli správně pracovat s našima rukama, potřebujeme pochopitelně i další svaly, které se zasluhují o správnou funkci našich zápěstí a prstů. V oblasti dlaně se nacházejí svaly, které nám pomáhají v ohýbání prstů. Bez těchto svalů bychom nebyli schopni uchopit nějakou věc ani ji pustit. Celkově by nám s prsty nešlo vůbec hýbat a přišli bychom o jemnou motoriku.

Na předloktí na straně směřující k palci se vyskytují svaly, které nám pomáhají natáhnout ruku. Bez těchto svalů bychom s největší pravděpodobností chodili s rukama toporně ohnutýma a nedalo by se s nimi nic dělat.
Na hřbetu předloktí se pak vyskytují svaly, které svou funkcí plně přispívají jak k natahování ruky, tak i k natahování prstů. Tato skupina svalů pak výborně doplňuje předchozí dvě zmíněné.

Závěrem

Jak je zřejmé z předchozích odstavců, bez žádné z jmenovaných svalových skupin by naše ruce nemohly fungovat tak, jak mají. Je tedy žádoucí, abychom je posilovali a utužovali jejich flexibilitu. Svaly v této oblasti mají často sklony k ochabování, ale také ke zkracování. Pečlivým posilováním pak můžeme předejít bolestem, úrazům a nežádoucím problémům. Zároveň se však krásně vytvarujete.

728x90x2

1

Hrudník Ramena Záda

2

Biceps Předloktí Triceps

3

Lýtka Přední stehna Zadní stehna

4

Břicho Trapézy Zadek